Achteroverbuigingen

Als er een groep houdingen is die weerstand of mogelijk zelfs angst oproept dan zijn het wel de achteroverbuigingen. Op de één of andere manier verzetten we ons tegen deze houdingen. In de praktijk worden ze weinig thuis beoefend en bij een aankondiging in de les klinken de ‘o nee’s’.
Waarom? Waarom hebben we zo veel weerstand tegen deze achteroverbuigingen? Ze maken onze wervelkolom soepel, ze zorgen voor een goede doorbloeding naar alle organen en tillen de organen als het ware op, ze openen de longen, het hart, ze openen ons. Hoewel de achteroverbuigingen activerend werken lijkt het ons veel energie te kosten om ze uit te voeren. En hoewel het de wervelkolom soepel maakt en houdt, voelen we uitgerekend die (onder)rug bij dit soort houdingen. Dit laatste heeft vaak te maken met het feit dat we neigen in de onderrug te hangen, de houding niet goed uitvoeren. Ook moeten we door de stijfheid van de rug en de iliopsoas heen om de achteroverbuigingen pijnvrij uit te kunnen voeren.

Ook speelt er een ander fenomeen: gebruiken we het lichaam en de pijn soms niet als een excuus omdat er sprake is van angst? Angst om de borst, het hartgebied, te openen. Angst om onszelf letterlijk en figuurlijk open te stellen. Angst om geraakt te worden. Angst voor overgave. En zelfs als we achteroverbuigingen goed en pijnvrij kunnen uitvoeren dan nog kan deze angst een rol spelen, kunnen we onszelf nog steeds inhouden en niet echt openen. Onderzoek maar bij jezelf wat jouw weerstand is tegen deze mooie serie houdingen.

Ik heb de zucht al gehoord: o nee, achteroverbuigingen. Maar feit is: ze geven ruimte in de longen, in de ribben en de tussenribspieren. Ruimte,  juist ja, voor de adem. Zonder adem is er geen leven mogelijk. Waarom gunnen we onszelf de ruimte in de borst niet? Om te ademen, om ten volle te leven?

Wees gerust: er bestaan ook passieve achteroverbuigingen die helpen de borst te openen en tegelijkertijd het zenuwstelsel tot rust brengen. Die achteroverbuigingen staan vandaag op het programma. Zodat er ook ruimte komt voor de adem, handig voor de pranayama straks.
Hoe dan ook: hou jezelf niet tegen, weersta de angst en open de borst- en het hartgebied.

Namasté,

Majanka

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*