Adem, adem, adem!

Onze ademhaling wordt aangestuurd door het autonome zenuwstelsel. Met andere woorden: de ademhaling wordt, meestal, door het lichaam zelf geregeld en niet door onze geest of onze wil. Gedurende de dag zijn we ons vaak niet bewust van onze ademhaling, tenzij we er op letten en we er even de tijd voor nemen. Doen we dit dan worden we ons wellicht bewust van het feit dat we niet altijd in onze buik ademen of dat we de adem bij tijd en wijlen vastzetten. Heb je regelmatig een oppervlakkige, onrustige ademhaling (dit kan ook een fysieke oorzaak hebben, denk aan astma) dan kan dit allerlei fysieke klachten teweeg brengen. Denk hierbij aan stijfheid in de ribben- en borstkas, pijnlijke spieren in nek en schouders, hoofdpijn, vermoeidheid, last van de darmen en zo meer.

Met pranayama zijn we bewust bezig met de adem en proberen de adem zo zelf te reguleren. We kunnen de adem vasthouden, verruimen of verlengen. Doordat we zo bewust bezig met onze ademhaling kunnen we ook voelen hoe de adem zich in het lichaam beweegt. We kunnen voelen hoe de buik, de borst en de longen zich vullen met lucht. We kunnen ook voelen hoe de adem door de neusgaten, de neus in en uit beweegt. We kunnen ons bewust worden van het feit dat linker- en rechterlong niet gelijk bewegen en dit geldt ook voor de twee neusgaten. Alles wat je je bewust wordt is slechts een waarneming, waar geen enkel oordeel aan vast hoeft te zitten en zonder dat er een poging wordt gedaan om iets te veranderen.

Waarnemen zonder oordeel, enkel alleen in stilte bij jezelf en met je eigen lichaam, adem, gedachten en gevoelens, brengt rust in de geest teweeg. Rust in de geest zorgt voor een rustige ademhaling waardoor het gehele lichaam zich kan ontspannen. En andersom werkt het ook zo: is het lichaam ontspannen en rustig dan komt ook de ademhaling tot rust en daarmee kunnen de gedachten tot stilstand worden gebracht. Niet voor niets zeggen we in de yoga dat de adem de brug is tussen lichaam en geest. Lichaam en geest worden in de yoga gezien als één geheel en niet als twee afgescheiden werelden. Bewustwording van de adem helpt ons om één te worden.

Namasté,

Majanka

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*