Ademhaling en bewustzijn

Mijn zoon werd deze week midden in de nacht wakker van de buikpijn (buikgriepje). Dit gaf mij inspiratie voor deze tekst. Want hoe gaat dat bij pijn? We handelen in een reflex, zo jong als we zijn: krimpen in elkaar, verkrampen en onze ademhaling gaat omhoog.  Zelf viel ik laatst met de fiets. De pijn viel mee, maar ik schrok en van schrik zette ik de adem vast. Pijn, angst, verdriet, boosheid, schrik etc. beinvloeden allemaal de ademhaling. Uiteraard en gelukkig ademen we nog wel, maar de adem is hoog in de borst en allesbehalve rustig en vloeiend. Als de emotionele of pijnprikkel weg is, keert de natuurlijke buikademhaling weer terug.

Doorgaans hebben we van jongs af aan een natuurlijke ademhaling, in en uit door de neus, rustig naar de buik. Maar door omstandigheden kan het gebeuren dat we op een verkeerde manier gaan ademen, door een  medische oorzaak, denk aan longaandoeningen, maar soms ook door te veel stress, te veel pijn, opgekropte emoties. Soms is verkeerd ademen een patroon geworden dat moeilijk of niet meer doorbroken kan worden.
Door yoga word je je veelal bewust van hoe de adem het lichaam in en uit beweegt. We kunnen ons bewust worden dat we de adem vastzetten bij inspanning, bij concentratie, bij moeilijkheden. We voelen dat de ribben stijf zijn, de nek-, hals en schouderspieren continu gespannen, dat het zelfs pijn kan doen om diep te ademen. We leren de ribben en het borstbeen te tillen, de schouderbladen in de rug te nemen. Dit alles om buik en borst te openen, om ruimte te geven aan de organen, aan de longen en het hart, en zo ook aan de adem.
Yoga helpt ons, om naast de bewustwording, meer in het lichaam te komen. Het helpt ons vanuit het hoofd meer bij ons hart te komen. Door beter en meer te voelen wordt de ademhaling als vanzelf rustiger, dieper, breder en vloeiender.

Pranayma helpt ons de ademhaling te sturen, te controleren en te beheersen. Deze oefeningen zijn niet altijd leuk voor diegenen die moeite hebben met de ademhaling, maar wel leerzaam en zinvol.
Vandaag kwam ik een citaat tegen van B.K.S. Iyengar over pranayama. Hij zegt: ‘Pranayama heeft een intieme relatie met geduld. Bewustzijn in volledige aandacht zet de geest aan tot het voelen van de adem. Met die observatie zullen evenwichtige, ritmische adembewegingen zich inzetten. Op het moment dat we ons bewust zijn van onze ademhaling, wordt het oude patroon doorbroken. Dat is de schoonheid van pranayama.’
Bewust zijn van de adem in tijden van pijn, heftige emoties, schrik kan helpen de adem rustiger te laten worden. Hierdoor kunnen we beter ontspannen waardoor we pijn, emoties beter verdragen. Stuur die adem naar alle hoeken, gaten en kieren in de borst, in de buik, de ribben, in de breedte en de diepte. Adem, voel en leef!

Namasté, Majanka

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*