Asana’s en de dosha’s

Ik had afgelopen weekend een zeer inspirerend en leerzame workshop over yoga en ayurveda. Vorige week heb ik al het een en ander verteld over ayurveda. Ik zal er nu wat dieper op ingaan.

De Indiase filosofie kent vijf elementen: aarde, lucht, water, vuur en ether. De elementen corresponderen ondermeer met onze zintuigen, maar ook weer met de drie dosha’s; de constitutietypen die de ayurveda kent: vata, pitta en kapha. Zo bestaat vata uit lucht en ruimte. Pitta bestaat uit water en vuur en kapha bestaat uit water en aarde. De dosha’s moeten er voor oppassen de elementen waar zij uit bestaan in balans te houden. Dit kun je doen met behulp van voeding, massages maar ook door middel van pranayama en asana’s.
Neem de vata’s: ze zijn doorgaans licht en beweeglijk. De elementen lucht en ruimte moeten bij hen niet versterkt worden. Zij kunnen juist meer vuur, meer aarde gebruiken. Dit kun je toevoegen door bijvoorbeeld pittiger/heter te eten of voedsel tot je te nemen dat zwaar is (brood, aardappelen). Als het gaat om de asana’s dan houden ze van snelle bewegingen, snel doorgaan van de ene asana naar de andere. Helaas…..kom uit je comfortzone. Doe veel staande houdingen, met gebruik van de muur voor het aardende effect. Hou de houdingen lang aan om kracht te ontwikkelingen. Achteroverbuigingen, torsies zijn ook goed om het water- en luchtelelement in vata niet verder aan te wakkeren.Vooroverbuigingen brengen het zwakke zenuwstelsel van vata’s tot rust, net als een laag olie op de huid.

De pitta’s daarentegen zijn al vurig van zichzelf. Pas dus op met heet/pittig/zout maar ook met zurig eten. Dit vuurtje wordt verder opgestookt door achteroverbuigingen, torsies en door hun gedrevenheid en harde werken. Ken je die strebers? Dat zijn vaak pita’s. Pitta’s moeten leren de yogabeoefening (en alle andere activiteiten) niet te ver door te voeren, rustgevende houdingen (vooroverbuigingen, herstellende houdingen) tussendoor te doen en voldoende rust te nemen gedurende de dag, met name in de zomer; het pittaseizoen. Over het algemeen is de conditie van pitta’s goed en kunnen ze veel activiteiten aan. De smaken bitter, zoet en samentrekkend zijn voor hen goed.
Kapha’s hebben doorgaans een goed uithoudingsvermogen, maar ze hebben ook de neiging tot luiheid en tot zwaarte. Deze mensen moeten worden aangezet tot actie. Daar hebben ze meestal helemaal geen zin in, maar deze uitdaging hebben ze nodig. Jumpings, flow yoga zijn goed voor hen. Staande houdingen versterken het aarde element dat ze toch al in zich hebben. Achteroverbuigingen werken voor hen ook activerend. En…zo heb ik gehoord. Voor kapha’s is het het best om voor 6 uur op te staan en niet te veel zoetigheid te eten. Een beetje chilipeper daarentegen kan zeker geen kwaad.
Kortom: onderzoek bij jezelf wat voor jou nodig is. Vaak is het –helaas- tegengesteld aan je neiging/patroon.

Namasté, Majanka

 

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*