Balanceren

Het leven is balanceren op een dun koord. Vandaag ben je in balans, morgen of over een uur kan dit weer anders zijn. De lucht is nu bewolkt, vannacht regent het en morgen lopen we buiten in de stralende zon.
De natuur, geen mens is geen dag hetzelfde. De yogi’s geloven dat we allemaal onderdeel zijn van een groot geheel. En dus beinvloeden we elkaar, worden we beinvloed door de natuur, door ons voedsel en ga zo maar door. Het feit dat we niet kunnen bestaan zonder al deze verbindingen, is op zich al een wankel evenwicht.

De denkende geest,  het ego, citta genoemd, onderscheidt ons van dieren. Maar citta is verantwoordelijk voor veel, zo niet al, van onze problemen. In  de Yoga Sutra’s somt Patanjali oorzaken op die verantwoordelijk zijn voor de veranderingen van de geest: de zogeheten citta vritti’s. Deze oorzaken zijn:
1. Pramana: onjuiste kennis, oordeel
2. Viparyaya: onjuiste opvatting
3. Vikalpa: fantasie of inbeelding
4. Nidra: slaap
5. Smrti: geheugen, herinnering, vasthouden aan het verleden.
Deze citta vrittti’s veroorzaken plezier of pijn, maar in alle gevallen hechten we aan deze plezierige en pijnlijke gevoelens waardoor onze geest continu aan verandering onderhevig is, rusteloos is en onstuimig.

Patanjali zegt ook dat constante beoefening van yoga zorgt voor het stilleggen van de schommelingen van de geest. En dat is precies het doel van yoga: Yoga Citta Vritti Nirodah (Sutra 2 van de Yoga Sutra’s van Patanjali). Dankzij yoga kun je een staat van gelijkmoedigheid ervaren. Dit kunnen we balans noemen; een stevig fundament in ons zelf. Bij alle veranderingen, plezierige en minder plezierige, die in en om ons heen plaatsvinden, ervaren we altijd weer dit fundament.  Het dunne koord is er nog steeds, maar diegene die erop staat is een stabiele en gelijkmoedige persoonlijkheid; niet omver te krijgen, stevig en onveranderlijk als een berg!

Namasté,

Majanka

 
Bron: Yoga Sutra’s van Patanjali

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*