Chitta – geest III

De Yoga Sutra’s van Patanjali liggen ten grondslag aan alle yogavormen ter wereld. De Sutra’s beslaan vier hoofdstukken, met in totaal 196 sutra’s, verzen. Patanjali spreekt uitgebreid over chitta, de geest, en de vrtti’s, de schommelingen. Ten slotte is dat het doel van yoga: yoga chitta vrtti nirodah. In hoofdstuk 1, sutra 4 zegt hij:  vrtti sarupyam itaratra. Vertaald: op andere momenten identificeert de zoeker zich met het bewegende bewustzijn. Oftewel: als de zoeker zich identificeert met het bewustzijn (gedachten, emoties) of met de geziene objecten (dat wat waargenomen wordt via de zintuigen) dan wordt hij één met hen en vergeet daarmee zijn eigen Grootsheid.

Vervolgens somt Patanjali vijf soorten chitta vrtti op die plezier en pijn veroorzaken. Deze zijn: 1. een norm of ideaal, 2. een verkeerde opvatting, 3. fantasie of inbeelding, 4. slaap en 5. geheugen, herinnering. Vervolgens komt Patanjali met vijf oorzaken van chitta vrtti die pijn (klesa) tot gevolg hebben. Deze zijn: 1. avidya: onwetendheid mbt spirituele kennis, 2. asmita: het ik-besef/ ego,3. raga: gehechtheid of hartstocht, 4. dvesa: afkeer of weerzin en 5. abhinivesa: gehechtheid aan het leven. Deze oorzaken zijn steeds in ons onderbewustzijn aanwezig. Zolang ze niet doelgericht beheerst worden, kan er geen sprake zijn van vrede.

In hoofdstuk 2 zegt Patanjali dat de vrtti’s en de klesa’s alle functies zijn van de vier hersenlobben. De zetel van de logica bevindt zich in de voorste lob, de voorkant van de hersenen. De zetel van de rede bevindt zich aan de achterkant van de hersenen. De indrukken van plezier en pijn vinden plaats in de basis van de hersenen en de zetel van het ik in de top. Als alle lobben van de hersenen evenredig worden gebruikt dan wordt het brein superbewust.
Zoals ook wel wordt gezegd: als het water van een meer stil en helder is, weerspiegelt het alle schoonheid rondom  het meer. Als de geest stil is, ziet men de schoonheid van het Zelf erin weerspiegeld. De yogi maakt zijn geest stil en helder door voortdurend onderzoek en constante oefening.

Volgende week: chitta en prana (adem, levensenergie).

Namasté,

Majanka

 

Bron: Light on the Yoga Sutra’s of Patanjali van B.K.S. Iyengar
Yoga Dipika van B.K.S. Iyengar

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*