Over concentratie en meditatie

Nog even in de herhaling: de eerste vijf stappen uit het achtvoudig pad van Patanjali zijn: yama’s, niyama’s, asana, pranayama en pratyahara. Dharana, concentratie en Dhyana, meditatie zijn vandaag aan de beurt.

We hebben al gezien dat we langzaam van buiten naar binnen toe werken. Dankzij de pranayama worden onze gedachten wat stiller. Vervolgens trekken we de zintuigen meer naar binnen waardoor het mogelijk wordt om bij dharana te komen: concentratie. En dan hebben we het niet over zomaar concentratie. We kennen allemaal dit fenomeen: we lezen een boek, we werken, sporten, doen yoga, we koken en we denken dat we volledig opgaan in die activiteit. Maar hoe vaak is het niet zo dat onze gedachten afdwalen. Wat moet ik morgen nog doen? O jee, ik moet dit of dat niet vergeten of we piekeren, maken ons zorgen of verheugen ons. Dharana is dus niet een dergelijke vorm van concentratie. Het is ook niet de concentratie die ons volledig afsluit van de wereld. Deze vorm van concentratie kennen we ook allemaal: we zijn zo verdiept in een activiteit dat we geen aandacht meer hebben voor signalen uit de wereld om ons heen, maar ook niet voor de signalen binnen in ons. We hebben honger maar we gaan eraan voorbij en over een kwartiertje kunnen we ook nog wel even naar de wc. Dit is ook geen dharana. Dharana is de concentratie die we op kunnen brengen voor een activiteit, volledig in aandacht voor die activiteit, maar ons daarnaast volledig bewust van de wereld. Vanuit dit bewustzijn nemen we de signalen binnen in en buiten ons waar en handelen daarnaar als dit nodig is. En dit brengt ons gelijk bij stap 7, bij dhyana, meditatie.

De meeste mensen denken bij meditatie aan stilzitten op een meditatiekussen en dit een half uur volhouden. Dit is niet de werkelijke betekenis van meditatie. Meditatie betekent de aandacht richten op iets, in contact willen komen met. Dit iets is het hogere, het goddelijke. Iyengar zegt dat yoga meditatie in actie is: compleet geconcentreerd op de asana die je aan het doen bent, je volledig bewust van de houding waarin je staat, van het lichaam, van de rek, de pijn die je voelt, van je ademhaling, de omgeving en toch rust en stilte kunnen vinden in de geest. Dat is pas meditatie. Wat hebben we nog een hoop te leren…..

Namasté,

Majanka

 

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*