De 5 klesa’s

Vorige week sprak ik over de citta vritti’s, de vijf oorzaken van de veranderingen van de geest die plezier of pijn veroorzaken. Dit zijn:
1. Pramana: onjuiste kennis, oordeel
2. Viparyaya: onjuiste opvatting
3. Vikalpa: fantasie of inbeelding
4. Nidra: slaap
5. Smrti: geheugen, herinnering, vasthouden aan het verleden.

De citta vritti’s worden veroorzaakt door de vijf klesa’s. Deze klesa’s hebben pijn tot gevolg. Hier komen ze:
1. Avidya: onwetendheid. Geen besef hebben van een God, het hogere, de ziel etc.
2. Asmita: trots, ego, besef van individualiteit; het verschil tussen ik en de ander
3. Raga: gehechtheid,  hartstocht
4. Dvesa: afkeer, weerzin
5. Abhinivesa: liefde voor, hang naar het leven, gehechtheid aan lichamelijke genietingen. Gehechtheid aan het leven, vaak ook de angst dit alles te verliezen door te sterven.

Deze oorzaken van het lijden zijn steeds in ons onderbewustzijn aanwezig. Iyengar zegt dat zolang de klesa’s niet doelbewust beheerst worden, er geen vrede kan bestaan. De yogi leert het verleden te vergeten, niet na te denken over de toekomst, maar te leven in het eeuwige nu. In het eeuwige nu is er altijd vrede. In het eeuwige nu zijn de klesa’s en daarmee dus  ook de citta vritti’s overwonnen.

Zoals de wind het oppervlak van een meer in beweging brengt en daarmee de beelden die weerspiegeld worden in het water, vervormt, zo verstoren de citta vritti’s onze gemoedsrust.
Als het water van een meer helder en stil is, weerspiegelt het alle schoonheid rondom het meer. Als de geest stil en helder is, ziet men de schoonheid van het Zelf hierin weerspiegeld. De  yogi maakt zijn geest stil door de beoefening van asana, pranayama, door voortdurende zelfstudie en door zichzelf van zijn begeerten te bevrijden. Denk hier maar eens over na: zou jij je van alle begeerten willen en kunnen bevrijden? Ik ben nog niet zo ver!

Volgende week: de 8 afleidingen en belemmeringen, Chitta Viksepa.

Namasté,

Majanka
Bronnen:
Yoga Sutra’s van Patanjali
Yoga Dipika van B.K.S. Iyengar

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*