De invloed van pranayama

Tijdens een normale inademing neemt een gemiddeld iemand 500 kubieke centimeter lucht in. Tijdens een diepe inademing is  de inname ongeveer zes keer groter, tot ca. 3000 kubieke centimeter, afhankelijk van iemands constitutie. De beoefening van pranayama vergroot onze longcapaciteit en staat de longen toe om optimaal te ventileren.

De beoefening van pranayma helpt om de nadi’s schoon te maken. Nadi’s zijn kleine buisvormige organen van het subtiele lichaam waardoor de energie stroomt. Je kunt dit vergelijken met de meridianen zoals de chinese geneeswijze dit ziet. Er zijn duizenden nadi’s in ons lichaam en de meeste starten vanuit de hart- of de navelstreek. Pranayama houdt de nadi’s in een gezonde conditie en voorkomt hun verval. Door de nadi’s in een gezonde conditie te houden, maar ook door de effecten van pranayma op onze borstholte, het diafragma/middenrif en de ademhalingsspieren in de nek. Dankzij pranayama kan dit allemaal ontspannen. Dit helpt weer om de gezichtsspieren te ontspannen. Kunnen de spieren in het gezicht ontspannen dan verliezen ze hun grip over de zintuigen: ogen, oren, neus, tong en huid. En zo kan het brein zich ontspannen. Neemt de spanning in de hersenen af dan ontstaat er concentratie, gelijkmoedigheid en sereniteit. Hiermee zorgt pranayama dus voor een positieve verandering in onze mentale gemoedstoestand.

De meeste mensen nemen aan dat, omdat de ademhaling wordt aangestuurd door het onwillekeurig zenuwstelsel, we er geen actieve controle over hebben. Dit is niet waar. In pranayama worden de longen en het zenuwstelsel getraind waardoor de ademhaling efficienter, dieper en kwalitatief beter wordt. De longcapaciteit van atleten, bergbeklimmers en yogi’s is veel groter dan bij anderen. Een betere ademhaling betekent over het algemeen een beter en een gezonder leven.

Namasté,

Majanka

 

Bron: Light on Pranayama van B.K.S. Iyengar

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*