De kracht van de asana’s, deel 2 achteroverbuigen

We buigen achterover om onze wervelkolom soepel  en gezond te houden. Naarmate we ouder worden, wordt de wervelkolom stijver en zakken de wervels meer in. Dit is de reden waarom jonge mensen vaak weinig moeite hebben met achteroverbuigingen. Vaak krijgen mensen last van hun onderrug bij de achteroverbuigingen. Dit heeft ondermeer te maken met de stijfheid van de midden- en bovenrug, waar de achteroverbuiging vandaan moet komen, maar ook met slapte/spanning van de onderrug of het verkeerd uitvoeren van de achteroverbuigingen.

Ook als de borstspieren stijf zijn, je de schouders niet goed in de rug kunt krijgen, is het niet makkelijk om achteroverbuigingen uit te voeren, simpelweg omdat de borst niet voldoende geopend kan worden. En dan hebben we het nog niets eens gehad over de iliopsoas, de heup-lendespier: een samenvoeging van twee spieren die vanaf de twaalfde borstwervel naar het bovendijbeen lopen.  Deze spier is bij de meesten van ons stijf en kort. Dit kan onderrugklachten veroorzaken, maar als deze spier kort is, is het ook lastig om het lies- en bekkengebied goed te openen. En die opening is ook nodig bij de achteroverbuigingen.

Tot zover het fysieke verhaal van de achteroverbuigingen. Er is ook nog zoiets als een energetisch verhaal. Waar vooroverbuigingen rust brengen aan het zenuwstelsel, werken achteroverbuigingen activerend.
Bij achteroverbuigingen open je de borst en daarmee het hart- en het keelgebied. Die gebieden zijn we geneigd erg vast te houden. Liever stoppen we ons, onze emoties, onze kwetsbaarheid, ons hart weg. Weg van onszelf en weg van de buitenwereld. We trekken de schouders op en naar voren, houden het hoofd licht voorover gebogen in plaats van dat we frank en vrij, open en kwetsbaar, de wereld in kijken. Niet voor niets hebben sommige mensen weerstand tegen de achteroverbuigingen. Ze kunnen ons hart en onze keel daadwerkelijk openen. Het is dan ook niet vreemd dat een huilbui opkomt na afloop of dat de emoties vrijelijk gaan stromen. Lekker laten stromen, go with the flow heet dat!

Komende weken: torsies, liggende en omgekeerde houdingen.

Namasté,

Majanka

 

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*