De kracht van de asana’s, deel 3: omgekeerde houdingen

Officieel zijn er vier omgekeerde houdingen: Salamba Sirsasana, kopstand, Salamba Sarvangasana, schouderstand, Pincha Mayurasana, elleboogstand en Adko Mukha Vrksasana, handstand. In deze omgekeerde houdingen zijn diverse variaties mogelijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Halasana, de ploeg die jullie vandaag gedaan hebben. Kop- en schouderstand zijn de belangrijkste omgekeerde houdingen.

Wat alle omgekeerde houdingen met elkaar gemeen hebben is dat het hoofd lager is dan het hart. Voor al deze houdingen geldt dat de schouders en de armen flink moeten werken. Zijn de schouders stijf, de armen niet krachtig genoeg dan is het onmogelijk om deze asana’s goed uit te voeren, laat staan om ze langdurig vol te houden. Staande en staande gedraaide houdingen maken de spieren en de botten sterk. Dit is nodig voor de omgekeerde houdingen. Staande en zittende vooroverbuigingen laten het lichaam wennen aan houdingen met het hoofd naar beneden, aan het gevoel dat het bloed naar het hoofd stroomt.

Alle omgekeerde houdingen hebben effect op de bloedsomloop, op de stofwisseling en het zenuwstelsel.  Je kunt je voorstellen dat in kopstand, elleboogstand en handstand, veel energie naar het hoofd gaat. De schouderstand en de ploeg reguleren die energie weer doordat je in deze houdingen de kin naar de borst brengt.
De kopstand wordt ook wel de koning der asana’s genoemd, de schouderstand de koningin. Wat kop- en schouderstand met elkaar gemeen hebben is dat ze op de hormoonklieren in de keel en in het hoofd werken en daarmee deze klieren reguleren. Denk hierbij aan de schildklier, bijschildklier, maar ook aan de hypofyse, hypothalamus en epifyse (pijnappelklier).
Daarnaast kunnen kop- en schouderstand, mits juist en een aantal minuten uitgevoerd, zorgen voor een opgeklaard gevoel in het hoofd.  “Yoga does not just change the way we see things, it transforms the person who sees”,  zegt B.K.S. Iyengar. Als je rust kunt vinden in kop- en schouderstand dan ga je dit op een gegeven moment ook daadwerkelijk ervaren.
Blijmoedig blijven oefenen dus, met aandacht, mildheid, geduld en plezier!

Volgende week: De kracht van de asana’s met torsies en liggende houdingen.

Namasté,

Majanka

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*