De kracht van de asana’s

Patanjali zegt in de Yoga Sutrá’s dat de beoefening van asana’s ons zal beschermen tegen de gevaren en de onbestendigheden van extremen. Iedere asana heeft een andere uitwerking. Alle asana’s zijn onder te verdelen in een aantal categorieën met alle hun eigen uitwerkingen. Over de uitwerking van de asana’s wil ik het de komende weken hebben.

Meestal beginnen de yogalessen met staande houdingen. Deze asana’s geven kracht, stevigheid en stabiliteit. Onze voeten gebruiken we de hele dag door, goed en stevig staan op onze voeten is daarom van wezenlijk belang. Ze geven ons een solide basis. In deYoga Sutra’s zegt Patanjali dat als de basis niet stevig is, leed, wanhoop, onevenwichtigheid en een beverige ademhaling het gevolg zullen zijn.
Balanshoudingen vallen ook onder de staande asana’s. In deze asana’s wordt de stand van onze voeten, enkels, knieën en heupen nog eens extra op de proef gesteld. Want daar komt onze balans vandaan. Het gaat dus niet over het feit dat er geen balans is in de geest. Balanshoudingen versterken de concentratie. Voor het juist uitvoeren van deze asana’s is ook een zekere concentratie vereist.

Vooroverbuigingen worden door veel mensen zuchtend en steunend uitgevoerd. Het zijn de houdingen waarbij de hamstrings, de achterbeenspieren, worden gevoeld. De meeste vooroverbuigingen zijn zittende asana’s, maar we kennen ook een aantal staande. Na verloop van tijd geven deze asana’s steeds meer lengte en ruimte in de achterbeenspieren. Ze maken dat je met je aandacht meer naar binnen en in jezelf keert. Hiermee hebben ze een rustgevend effect op het zenuwstelsel. Bij onvoldoende lengte van de hamstrings zal er geen beleving zijn van rust in deze asana’s omdat de rek of de pijn te veel overheerst. Het loont dus de moeite om door te zetten zodat na verloop van tijd (soms jaren) het positieve effect van de vooroverbuigingen ervaren kan worden.

Of je nu soepel bent of stijf: B.K.S. Iyengar zegt: ‘Probeer altijd het lichaam te verlengen en te verruimen. Extensie en expansie creëren ruimte, en ruimte creërt vrijheid.’

Komende weken: achteroverbuigingen, torsies, liggende en omgekeerde houdingen.

Namasté,

Majanka
Bron: Yoga Sutra’s van Patanjali en Yoga als Levenskunst van B.K.S. Iyengar

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*