De zes emotionele stoornissen

B.K.S. Iyengar spreekt in één van zijn boeken over zes emotionele stoornissen die ons leed bezorgen en ons weerhouden van een vrij leven. Deze zes stoornissen zijn: begeerte, trots, obsessie, woede, haat en hebzucht. De westerse psychologie noemt dit negatieve emoties en het christendom noemt ze doodzonden. Deze emotionele reacties zijn inderdaad de vijanden van onze spirituele groei als we ze niet kunnen beheersen.

Het zijn ‘grote’ woorden, ‘zware’emoties. Want haten dat doen we toch niet echt? Maar we kunnen wel aan iets of iemand een hekel hebben. En woede? Nee, boos, dat zijn we wel, of geïrriteerd, maar woedend? En obsessief? Dat geldt voor een ander, maar toch zeker niet voor ons? Begeren doen we, maar vooral uit liefde. Trots zijn we, op onze geliefden, maar zijn we toch ook niet trots om hulp te vragen, trots om kwetsbaar te zijn? Hoe zit het dan met hebzucht? Hebben we materiële en immateriële zaken echt nodig? Ja! En dus spreken we niet van hebzucht. Kortom: voor al deze zes emotionele stoornissen hebben we wel een excuus om ons achter te verschuilen. Het zijn gewoon emoties, maar een emotionele stoornis? Nee!

Vorige week hadden we al gezegd dat emoties zich opslaan in het organische lichaam, maar volgens Iyengar blijven ze daar niet. Ze dringen ons geheugen binnen en nemen er bezit van. Zelfs als de prikkel, die ons aanzette tot een bepaalde emotie weg is, is het gevoel er nog steeds. Dus als onze baas op vakantie is dan zijn we nog steeds boos op hem. Hij heeft er geen last van, maar het verontreinigt en vergiftigt ons zelf. Dus hoe kunnen we dan voorkomen dat emoties emotionele stoornissen worden? Het antwoord ligt in het voelen. Als we onszelf altijd kunnen toestaan te voelen, zowel positieve als minder positieve gevoelens, dan voorkomen we dat we verharden. Dan voorkomen we dat gevoelens emoties worden. In een gezond organisme horen gevoelens voorbij te gaan als wolken voor de zon. Maar wanneer gevoelens zich vastzetten in ons geheugen en in ons lichaam dan worden ze emoties en die zijn niet langer verbonden met het moment, maar met het verleden. Zo kunnen emoties verworden tot een emotionele stoornis. En zo wordt het steeds lastiger om te kunnen voelen. De asana’s openen en ontspannen het lichaam en maken het zacht. De geest en het hart zijn meer dan bereid tot openheid, ontspannenheid en zachtheid.

Namasté,

Majanka

Bron: Yoga als Levenskunst door B.K.S. Iyengar, hoofdstuk 3. Subhoofdstuk: de zes emotionele stoornissen.

Posted in Inspiratie