Gewaar zijn, deel 1

Zo, de eerste les na de zomerperiode zit er weer bijna op. Hoe voelt jouw lichaam nu? Hoe voelde jouw lichaam tijdens de yogahoudingen? Belangrijker nog: hoe reageerde jouw geest op de yogahoudingen? Waar zat je met je gedachten? Waren er herinneringen aan de keren dat je deze houding eerder deed? Of waren jouw gedachten volledig gericht op de yogahouding? Een voorbeeld: Waren er oordelen? Was er gezucht en gesteun omdat je zo veel rek voelde? Kon je nog rustig ademen?

Misschien waren er gedachten als: ’ja, dit gaat lekker’, ‘pfff, mag ik al uit de houding komen?’ of ‘ik moet straks nog even dit of dat doen.’ Wellicht werd je afgeleid door een waarneming van de zintuigen, bijvoorbeeld door een geluid uit de zaal.

De aanwijzingen die tijdens de yogahoudingen worden gegeven, zijn bedoeld om je meer en meer bewust te worden van het lichaam, om de aandacht volledig op het lichaam te richten, op jezelf dus. De aanwijzingen helpen je niet alleen de houding correct aan te nemen, maar ook om helemaal in het hier en nu te komen, om je gewaar te worden van het moment. De geest belemmert dit veelal. Onze monkey mind, apengeest, wil niet aan banden worden gelegd en springt liever van de ene gedachte naar de andere, vaak aangestuurd door onze zintuigen. Maar door de aanwijzingen van de yogahoudingen te volgen, door volledig in het huidige moment te stappen, wordt onze monkey mind in toom gehouden. Soms lukt dit werkelijk niet. Dan heeft de geest zoveel weerstand. Accepteer de de weerstand of de onrust en oefen lekker door.

Kun je tijdens de houdingen volledig in het hier en nu zijn, je volledig gewaar zijn, dan is er sprake van overgave. De geest vangt de aanwijzingen op en stuurt die als vanzelf door naar het lichaam. Het lichaam is stevig en zacht tegelijkertijd. De geest is ontvankelijk, maar stil. En dat is precies waar yoga naar streeft en wat yoga is: beheersing van lichaam, geest en gevoel.

Neem de oefening van in het hier en nu zijn, van het je gewaar zijn, mee naar huis en speel ermee!

Volgende week: de invloed van herinneringen op het gewaar zijn tijdens de yogahoudingen.

Namasté,

Majanka

Posted in Inspiratie