Gezond ouder worden

Een tekst naar aanleiding van een workshop door Iyengar yogadocente Rita Keller over healthy aging.

Iemand vroeg mij: ‘Dus het is niet eng om ouder te worden?’. Toen ik de vraag niet met een ‘nee’ beantwoordde zei ze: ‘Je moet eigenlijk nee zeggen’. Dit is een positief iemand, maar blijkbaar zit er in ons allen toch de angst om ouder te worden, om ziek te worden, dood te gaan, minder energie, minder leven te hebben. Terwijl we iedere dag een beetje ouder worden, dit proces is dus al lang in volle gang en gaat, gelukkig, geleidelijk.

Yoga voorkomt niet dat we ouder worden. Yoga voorkomt niet dat we ziek worden, geblesseerd raken, zwakke plekken hebben en misschien ook wel houden. Yoga voorkomt niet dat we dood gaan of dat we geliefden vroegtijdig verliezen. Desondanks werkt yoga wel preventief. Het helpt ons spanning en stijfheden los te laten, zowel in ons lichaam als in onze geest. Het maakt het lichaam sterker, krachtiger. Het werkt in op onze organen, onze hormoonklieren, op ons zenuwstelsel. Het maakt ons bewust wat er zich in ons lichaam en in onze geest afspeelt. Bewustwording helpt om ons eigen lichaam en geest goed te leren kennen, te voelen en te doorgronden.

Naarmate we ouder worden, verandert het lichaam, veelal onder invloed van hormonen. Naarmate we ouder worden, kunnen de botten meer stevigheid gebruiken. Daar kan yoga ons bij helpen. Ook helpt het lengte te geven aan de botten. De botten worden niet daadwerkelijk langer, maar het weefsel eromheen zorgt ervoor dat de botten zich niet overgeven aan de ouderdom en aan inzakken. Door de botten te blijven te tillen, het lichaam te verlengen en te verruimen, komt er ook meer ruimte voor de organen. Ik hoop dat je vandaag hebt kunnen voelen hoe yoga kan helpen om de botten meer stevigheid te geven.

Tot slot: als we asana’s doen laten we ze dan met aandacht doen, mindful, met ons volledige bewustzijn. En dankzij het feit dat we de asana’s wat langer volhouden: het echte effect begint pas na 1 minuut, worden we getest of we nog daadwerkelijk die aandacht en volledige bewustzijn vol kunnen houden.
En bovenal geldt: laten we plezier hebben tijdens onze yogabeoefening. Open de borst, doe de kin omhoog, glimlach en geniet!
Komende weken: terug naar de kracht van de asana’s met torsies, liggende en omgekeerde houdingen.

Namasté,

Majanka
Bron: Workshop ‘Healthy Aging’ 22 en 23 februari 2014 van Rita Keller

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*