Hatha yoga Pradipika

Waar de Yoga Sutra’s van Patanjali ten grondslag liggen aan alle yogavormen waar ook ter wered, zo kent de Hatha Yoga ook het geschrift: Hatha Yoga Pradipika. Dit is ergens geschreven tussen de 15e en 16e eeuw door de Indiase yogi Swatmarama. Het boek bestaat uit vier hoofdstukken en het eerste hoofdstuk is getiteld ‘Asanas’.
Er worden in dit hoofdstuk zestien asana’s beschreven. Het merendeel van deze asana’s doen we zelden of nooit, het is dus nog een leuke puzzel waarom juist deze asana’s zijn uitgekozen. Daarnaast geeft Swatmarama in dit hoofdstuk nog wat algemene informatie en tips.

  • De kennis van hatha yoga is voor diegenen die lijden aan wat voor soort pijn dan ook.
  • Yoga is een geheime kunst en zeker niet bestemd voor iedereen. Niet iedereen kan het uiteindelijke doel van yoga begrijpen of aanvoelen. Puur fysiek gezien is yoga geschikt voor iedereen: jong, oud, ziek, gezond, gehandicapt, zwak. Voor hen allen kan yoga succesvol zijn.
  • Zorg dat je een klooster, heilige plaats bezit om yoga te oefenen.Voor ons geldt: zorg dat je een plek hebt met privacy waar je yoga kunt doen. Het helpt als het schoon is, opgeruimd en rustig.
  • Zorg dat je een kamer hebt met een smalle, kleine deur, zonder ramen, zonder gaten in de muren zodat er geen ratten, slangen en ander ongedierte naar binnen kan. In India is het heet en de hitte wil je zo veel mogelijk uit je huis sluiten. Ramen zijn daar gaten in de muren. Voor ons geldt: zorg voor een plek met zo min mogelijk afleiding van geluid, licht etc.
  • De effecten van yoga zijn drieledig: stabiliteit van lichaam en geest, fysieke en mentale gezondheid en lichtheid van het lichaam.
  • De beoefening van asana’s zijn de basis van onze yogaweg, maar daarmee ben je er niet alleen. Swatmarama, en met hem de Iyengars, spreekt ook over voeding. Hij zegt ondermeer: eet niet omdat het lekker is, maar omdat het lichaam voedsel nodig heeft. Eet driekwart van de maag vol en laat één kwart leeg voor water en lucht. Vaak eten we zo veel dat we er vol van zitten en dan nog kan er nog wel een hap bij, gewoon voor de lekker.
  • Eet geen voedsel dat te zuur, te zout, te vaak verwarmd is en vermijd rauwe groenten. Wat raadt hij dan aan? Smaakvol, voedzaam, prettig zoet, sappig eten dat het lichaam versterkt. Wat dit in de praktijk betekent is voor iedereen verschillend. Maar ik ben blij te lezen dat zoet voedsel mag. Met mate dan natuurlijk!

Namasté,

Majanka
Bron:
– Hatha Yoga Pradipika: Swatmarama
– Basic Guidelines for teachers of yoga: B.K.S. Iyengar en Geeta Iyengar

 

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*