Hoe beoefen je pranayama?

Niets wat met Pranayama te maken heeft kan worden geforceerd. Iyengar zegt: ‘Probeer niet door middel van je wilskracht je adem te sturen.  Je hebt wilskracht nodig om pranayama regelmatig te beoefenen, maar niet tijdens de beoefening. Want zodra het brein gespannen raakt en de binnenkant van de oren hard, als de ogen door en door zwaar of geirriteerd raken, dan forceer je jezelf.’

Pranayama begint met het observeren van de bewegingen van de normale ademhaling en laat ze zodanig rustig en zacht worden dat ze de cellen van de hersenen niet belasten. Hiervoor moet je je het middenrif leren loslaten. Het middenrif is de belangrijkste ademhalingsspier in ons lichaam en scheidt de borst- en de buikholte van elkaar. Het middenrif is, zo zegt Iyengar, het medium dat zich tussen de fysiologische en de mentale lagen bevindt en als gevolg daarvan spant het aan doordat het de stress en spanningen van het dagelijks leven opmerkt.

De Hatha Yoga Pradipika zegt dat de zintuigen geregeerd worden door de geest, de geest geregeerd wordt door de adem en de adem wordt weer geregeerd door de zenuwen. Onze zintuigen informeren onze geest en geven  ons informatie over de wereld om ons heen, maar onze zintuigen kunnen ook onze geest beheersen en, als we niet oppassen, ook onszelf. De yogi leert zijn geest te gebruiken om zijn zintuigen te regeren en gebruikt zijn adem om de geest te regeren. Toch zijn onze geest en adem niet altijd kalm en onder controle. In feite raken ze vaak geagiteerd als we de stress en de spanningen van het leven ervaren. Het is in werkelijkheid vaak deze stress die onze ademhaling korter maakt omdat onze buik uit angst samenknijpt. Deze stress hindert onze ademhaling en zuigt onze levensenergie weg.
Door pranayama op een juiste wijze te boefenen, vol zachtheid en overgave, boor je je eigen levensenergie weer aan.
Namasté,
Majanka
Bron:
Yoga als Levenskunst van B.K.S. Iyengar

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*