Ik zie, ik hoor, ik voel…

Prikkels zijn er, de hele dag door. Stilte is voor veel mensen bedreigend dus staat de radio de hele dag aan of kijken we aan een stuk door televisie als we ’s avonds eenmaal thuis op de bank zitten. En loop je in de buurt van een winkelcentrum dan schreeuwen de billboards je tegemoet. In deze maatschappij zijn er zo veel prikkels, zo veel verleidingen. Al deze prikkels bereiken ons via onze vijf zintuigen (horen, zien, ruiken, proeven en voelen).

In het achtvoudig pad van Patanjali staat Pratyahara, het terugtrekken van de zintuigen, op de vijfde plek, na de asana’s en de pranayama (beheersing van de ademhaling), gevolgd door Dharana; concentratie. Dus blijkbaar is er al enige vorm van ontspanning in het lichaam en beheersing van de ademhaling nodig om onze zintuigen terug te trekken. Maar hoe trekken we onze zintuigen terug? Wat levert het ons op?

In de eerste plaats moet je weten dat je de keuze hebt om de zintuigen tot bedaren te brengen. De radio en de televisie hoeven niet de hele tijd aan. We hoeven niet gefocust te zijn op anderen waardoor onze zintuigen op scherp staan. Je concentreren op jezelf, op de taak waarmee je bezig bent, geeft al een zekere rust aan de zintuigen. Andersom werkt het ook zo: door de zintuigen meer tot rust te brengen kun je je beter concentreren. Stilte helpt, al is het maar vijf minuten per dag, om tot jezelf te komen. De zintuigen naar binnen trekken, geeft rust aan het zenuwstelsel. Een rustiger zenuwstelsel geeft weer de mogelijkheid om prikkels uit de wereld te verwerken. Er zijn mensen die een gevoeliger zenuwstelsel hebben dan anderen. Zij hebben meer rust nodig om prikkels te verwerken.

Maar voor iedereen geldt: als de zintuigen niet continu op scherp staan en op scherp hoeven staan, kun je stil worden van binnen, stil worden in de geest. Van hieruit kun je je beter concentreren, werkt je intuitie beter en kun je beter zijn in het hier en nu.

Namasté,

Majanka

Posted in Inspiratie