FAQ

Frequent Asked Questions about yoga

V: Ik heb nog nooit aan yoga gedaan. Is het dan wel iets voor mij?
A: Het mooie van yoga is dat het voor iedereen toegankelijk is. Wel of geen ervaring is niet van belang. Je pikt de yogahoudingen snel genoeg op en je oefent altijd binnen jouw eigen grenzen en mogelijkheden. Als je twijfelt of yoga iets voor je is, dan volg je gewoon vrijblijvend een proefles.

V: Mag ik eten en drinken tijdens de yogales?
A: Je kunt een flesje water meenemen naar de les, maar niets te eten. Het meest ideale is om zo’n 3 tot 4 uur voor de yogales nog een zware maaltijd te nuttigen. In de praktijk is dit nagenoeg onmogelijk. Zelf wacht ik ongeveer 2 uurtjes na een maaltijd voordat ik met yoga begin. Het is prettig als het eten enigszins is verteerd. Maar misschien heb jij een heel snelle spijsvertering…

V: Wat voor kleding kan ik het best dragen tijdens de yogales?
A: Draag iets wat lekker zit, niet knelt en waarin je lekker kunt bewegen. Neem altijd een vestje of trui mee zodat je niet te veel afkoelt tijdens de ontspanning.

V: Moet ik een eigen yogamatje meenemen?
A: Nee, dat hoeft niet. Er zijn voldoende yogamatjes beschikbaar.

V: Is yoga een religie?
A: Zeer zeker niet. Van oorsprong komt yoga wel uit het Hindoeïsme, maar dat is eeuwen geleden. Inmiddels is yoga enorm verwesterd en voor iedereen, religieus of niet, toegankelijk.

V: Ik ben zo stijf als een plank. Is yoga dan wel geschikt voor mij?
A: De plank, dat is een yogahouding!  Maar alle gekheid op een plankje: yoga is zeer zeker geschikt voor stijve ‘harken’. Sterker nog: de meeste mensen die aan yoga beginnen, zijn erg stijf. Dankzij yoga word je wel steeds soepeler en leniger. Je brengt lengte aan in de spieren omdat je ze continu oprekt.

V: Ik sport heel veel. Kan ik yoga met mijn sportbeoefening combineren?
A: Je kunt yoga met iedere sport combineren. Sterker nog: het is een mooie aanvulling. Doe je bijvoorbeeld veel aan fitness of aan krachtsport dan heb je vooral korte en dikke spieren. Dankzij yoga rek je de spieren op, ze worden als het ware langer.

V: Ik heb een blessure. Kan ik yoga doen?
A: Je kunt altijd aan yoga doen. Belangrijk is dat je altijd oefent binnen je eigen grenzen. Heb je een blessure of ben je herstellende van een blessure, bespreek dit dan met Majanka. Ook aangepaste yogahoudingen zijn mogelijk. Sommige yogahoudingen kun je beter vermijden en er zijn ook weer yogahoudingen die heel geschikt zijn voor bepaalde klachten. Als je een keer een bepaalde houding overslaat omdat dit niet prettig voelt, dan is dat meer dan okay. Het gaat erom dat jij voelt wat jouw lichaam op dat moment aan kan.

V: Ik zit tegen een griepje aan. Is het wel of niet verstandig om naar de yogales te komen?
A: Tja, wat is wijsheid? Je moet echt even goed bij jezelf voelen waartoe jouw lichaam op dat moment in staat is. Soms heeft het gewoon echt rust nodig. Soms kan yoga helpen het griepje te voorkomen. Ben je niet lekker en je komt toch, meld het dan even. We kijken dan samen welke houdingen al dan niet geschikt zijn om te doen.

V: Ik ben echt zo’n piekeraar, heb zo veel gedachten in mijn hoofd. Wat kan yoga hierin betekenen?
A: Yoga is natuurlijk niet de oplossing, maar wel een mooi middel om die gedachten wat tot rust te brengen. Dat doe je allereerst door heel gefocust bezig te zijn met de yogahoudingen. Als je te veel in je hoofd zit, te veel denkt, dan lukken de houdingen vaak niet. Kun je dit loslaten, dan ga je voelen. Pas dan kun je een houding goed uitvoeren. Iedere yogales eindigt met een ontspanningsoefening. Dit helpt vaak goed tegen overmatig piekeren. Maar denk erom: oefening baart kunst. Verwacht geen wonderen na 1 yogales.

V: Ik heb weleens gehoord dat je beter geen yoga kunt doen tijdens je menstruatie. Klopt dit?
A: Dat heb ik ook weleens gelezen. Zelf deel ik die mening niet. Yoga is juist heel prettig als je ongesteld bent en kan ook helpen klachten en ongemakken te verlichten. Tijdens de menstruatie mag je geen omgekeerde houdingen (bijv. schouderstand, kopstand) doen. Je doet ook torsies (draaiingen) en geen houdingen waarbij de buik te veel wordt ingespannen. Daarnaast mag je spaarzaam omgaan met je energie. Lekker toch, om het een paar dagen wat rustiger aan te doen?!

V: Wat kan ik verwachten na de yogales? Krijg ik spierpijn?
A: Het is mooi als je geen verwachtingen hebt en je lekker laat verrassen door je eigen lichaam! Je kunt spierpijn krijgen, maar dat hoeft niet. Je kunt helemaal niets ervaren. Je kunt meer ruimte ervaren in je lichaam. Je kunt het gevoel hebben dat je langer bent geworden. Misschien kun je makkelijker en dieper ademen. Je kunt je heel energiek voelen, maar ook heel moe. Misschien moet je vaker naar het toilet. Kortom: alles is mogelijk en helemaal afhankelijk van jouw lichaam met alle beperkingen en mogelijkheden op dat specifieke moment.