Stress en yoga

We ervaren allemaal stress. Door de ontwikkeling van de wetenschap en de technologie hebben we weliswaar een comfortabel leven, maar onze geest krijgt nauwelijks rust. We storten ons van de ene inspanning in de andere in het geloof dat dat snelheid en beweging de enige waardevolle dingen van het leven zijn. Daardoor stapelt de stress zich op in het lichaam wat allerlei klachten en kwalen veroorzaakt. Emotionele stress wordt in het fysieke, organische en neurologische lichaam opgeslagen.

Het leven is vol stress. Ook als we slapen is er stress: je verandert van houding als gevolg van stress. We gaan naar de bioscoop, we lezen een boek of we sporten om te ontspannen, maar zelfs dan is er stress. We willen goed rechtop zitten, maar onze rugspieren zijn niet sterk genoeg. Al zittend zakt onze wervelkolom in, het rechtop houden veroorzaakt spanning. We doen te veel ons best tijdens de asana’s en klemmen onze kaken op elkaar of spannen de verkeerde spieren aan met stress als gevolg.

Kortom: er is altijd spanning en stress in ons leven, tot de dood aan toe. We moeten leren hiermee om te gaan en deze niet op te slaan en op te laten lopen in de diverse systemen van het lichaam.

Wat kun je doen om met stress om te gaan? De sleutel is het kalmeren en het versterken van het zenuwstelsel. De beoefening van asana’s en pranayama ontspant het lichaam en geeft energie en kracht aan de zenuwen en de geest. Zo kun je de spanningen die bij het leven horen beter aan.
Om ontspanning te verkrijgen in de asana’s kun je proberen de ogen, de slapen en de kaken los te laten. Kun je, met behulp van diepe concentratie, rustig in en uit ademen? Dan creëer je een moment van ontspanning in een asana. Onthoud dit en neem het mee naar het dagelijks leven: creëer ook daar je momenten van ontspanning. Hou de ogen, de slapen en de kaken zacht en glimlach!

Namasté,

Majanka

Posted in Inspiratie