Vechten, vluchten of kopstand?

De vecht- of vluchtreactie is bij de meesten van ons wel bekend. Bij acuut gevaar, bijvoorbeeld als je opzij moet springen voor een naderende auto, dan reageer je met stress en angst. Het lichaam produceert grote hoeveelheden stresshormonen: adrenaline en cortisol. De bloeddruk stijgt, je hart klopt sneller, de spieren spannen aan, je geest wordt alert en de ademhaling oppervlakkig. Zodra je beseft dat het gevaar geweken is, komt je lichaam tot rust en reageert het zenuwstelsel weer normaal.

Maar er zijn mensen die continu dreiging voelen van in- of externe stressfactoren (bijvoorbeeld angst, nare gedachten en emoties, chronisch slaaptekort). De bijnieren raken uitgeput van het constant pompen van adrenaline. Het spijsverterings- en immuunsysteem worden traag, spieren zijn continu gespannen.

Regelmatige beoefening van yoga werkt sterk op het zenuwstelsel. De omgekeerde houdingen spelen een belangrijke rol in dit proces. Kopstand, schouderstand en ploeg verbeteren de bloedtoevoer naar de endocriene (hormoon) klieren. Dit heeft een effect op de hormoonhuishouding. Als je wat langer in de schouderstand staat dan maakt je dat blij, evenwichtig, vredig en energiek. Een paar minuten kopstand geeft een gevoel van lichtheid, zowel in het lichaam als in de geest. Je hebt kracht in het lichaam en lengte van spieren nodig om de houdingen uit te voeren en ze vol te houden.

Vooroverbuigingen brengen het sympathische zenuwstelsel (de aanstichter van de vecht- of vluchtreactie) tot rust, vullen de bijnieren aan als ze overwerkt zijn en bevorderen een algemeen gevoel van welzijn. Savasana en andere liggende herstellende houdingen helpen om het gehele zenuwstelsel in balans te brengen.

En dan tot slot de ademhaling; een belangrijke graadmeter in ons lichaam. Een snelle en oppervlakkige ademhaling duidt op gevaar. Ontspannen en bewust ademhalen geeft het lichaam het signaal dat het leven goed is en dat je veilig bent. Dus ga lekker liggen, ontspan de handen, de ogen, de kaken en de buik. Adem langzaam en diep in en concentreer je op de uitademing. Ontspan!

Namasté,

Majanka

Plezier in Yoga

Posted in Inspiratie