Verborgen pijn

Pijn kent veel gezichten en veel oorzaken. Of en hoe iemand pijn ervaart is persoonlijk. Volgens Iyengar is de pijn die je ervaart tijdens de asana’s vaak verborgen pijn. Deze pijn was er al, maar we waren ‘m ons niet bewust. Of we waren ‘m wel bewust maar we namen ‘m gewoon voor lief, oftewel we hebben ermee leren leven. Maar op welke manier leefden we met deze pijn? Door gewoon door te gaan en een pijnlijke schouder te blijven belasten? Of deden we een stapje terug om die schouder tot rust te laten komen? Werd de schouder een excuus om ons achter te verschuilen en werd hij helemaal niet meer gebruikt met slappe spieren tot gevolg? Hebben we onderzocht wat de oorzaak was van de pijnlijke schouder en hebben we maatregelen getroffen? Zo veel mensen, zo veel soorten pijnen, zo veel manieren om met pijn om te gaan.

Een pijnlijke schouder, rug of nek; daar kunnen we doorgaans niet omheen. Verborgen pijnen zijn echt verborgen. Denk aan de stijfheid in de achterbenen bijvoorbeeld die je voelt tijdens vooroverbuigingen. Of de rek/pijn in de liezen bij asana’s die de heupen openen. Waarschijnlijk heb/had je hier in het dagelijks leven geen last van. Yoga openbaart deze stijfheden die als pijn kunnen worden gevoeld. Hoe langer je bezig bent met yoga, hoe soepeler en sterker je wordt. Spieren worden krachtiger en langer. Maar je gaat ook steeds dieper het lichaam in waardoor weer andere stijfheden naar voren komen.

Stijfheden, zelfs als die als pijn worden ervaren, moeten doorstaan worden. Uiteraard met een zacht gezicht en een rustige ademhaling. Pijn als gevolg van overbelasting, een blessure, operatie of anderszins vraagt weer om een andere aanpak. Rust van het aangedane gebied is dan nodig voordat er kracht kan worden opgebouwd.

Voor elke soort pijn geldt dat discipline, geduld, volharding en mildheid nodig is om ‘m te doorstaan en uiteindelijk te weerstaan. Blijven oefenen dus!

Namasté,

Majanka

Posted in Inspiratie