Yoga en klachten

Over pijn hebben we het al vaker gehad. Het blijft een lastig onderdeel van het yogavak. Ik wil hierbij een paar handreikingen doen.

  • Gebruik de ademhaling als leidraad. Kun je niet meer rustig ademen, raak je buiten adem dan is het tijd om even uit de houding te komen of even wat minder inspanning te leveren. Kanttekening hierbij is dat er houdingen zijn waarvan het hart sneller gaat kloppen of waarbij de adem niet diep in de buik kan komen. Denk hierbij aan sommige staande houdingen, torsies/draaiingen of achteroverbuigingen.
  • Voel je pijn, onderzoek dan wat voor soort pijn dit is. Is het scheurend of stekend dan is het tijd om uit de houding te komen. Voel je spieren rekken of kramp opkomen dan kun je proberen met aandacht voor de ademhaling hier doorheen te komen.
  • Hoe voel je je na de yogales en de dag erna? Spierpijn is niet erg en kan een dag of twee, drie aanhouden. Daarna moet spierpijn verdwijnen. Pijn die niet verdwijnt, verdient aandacht. Pijn die een paar weken blijft zeuren verdient ook aandacht.
  • Hoe is het met de energie gesteld na een yogales? Ben je vaak erg moe dan verbruik je waarschijnlijk te veel energie tijdens het beoefenen van de asana’s. Het kan wel zijn dat je in slaap valt tijdens Savasana, dan komt de vermoeidheid, en ook de spanning, er vaak uit.
  • Zwangere dames, dames tijdens de menstruatie, mensen boven de 55 of diegenen die herstellende zijn van een blessure, operatie of ziekte moeten het echt rustiger aan doen dan de rest. Zij moeten eerder uit de houdingen komen of meer werken met hulpmiddelen om de asana minder inspannend te maken. Dit heeft alles met energie te maken.
  • Voor alles en iedereen geldt: meld het als klachten verergeren, pijn niet verdwijnt op den duur, je altijd moe bent na een les. Vaak denken we bij klachten aan pijn in het bewegingsapparaat, maar denk ook aan zaken als: hoge bloeddruk, migraine, klachten aan organen, burn-out, depressie etc.

Iyengar zegt: ‘De uitdaging van yoga is je grenzen verleggen, maar wel binnen het redelijke’.Wat redelijk is, is per persoon en per situatie verschillend. Gebruik je eigen intelligentie en onderscheidingsvermogen en schroom niet om advies te vragen. Succes!

Namasté,

Majanka

Posted in Inspiratie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*